شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
کد مطلب : 119800

فرهنگ رهایی بخش

ما ملت امام حسین(ع) هستیم، ما ملت شهادت هستیم، اینها واژگانی آشنا برای ملت بزرگ ایران است که...
ما ملت امام حسین(ع) هستیم، ما ملت شهادت هستیم، اینها واژگانی آشنا برای ملت بزرگ ایران است که بارها و بارها از زبان مردان بزرگی همچون شهید سپهبد قاسم سلیمانی شنیده و با جان دل احساس کرده‌اند. نگاهی به کارنامه انقلاب اسلامی ملت ایران تا به امروز نشانگر تبلور عملی این واژگان است.
در طول ۸ سال دفاع مقدس زنان و مردان این سرزمین بی هیچ ادعا و چشم داشتی در برابر ارتشی از دهها کشور ایستادند و با شهادت و ایثارشان، حماسه‌ای بزرگ را رقم زدند. نبردی که جز با فرهنگ شهادت برآمده از فرهنگ عاشورایی نمی‌توان آن را وصف کرد چرا که تفاوت توان نظامی و ادواتی ایرانیان به هیچ عنوان با توان نظامی صدام که از سوی ابرقدرت‌ها و دهها کشور حمایت می شد، قابل مقایسه نبود اما در نهایت این فرهنگ شهادت بود که با خون خویش بر شمشیر پیروز شد. شناخت یزدیان زمان و بصیرت در دشمن شناسی در دفاع از مظلوم بعد دیگر این فرهنگ عاشورایی بوده است که نمود آن را در دفاع از ملت‌های مظلوم و ایجاد جبهه مقاومت برای اعطای آزادی و آزادگی به ملت‌های منطقه می‌توان مشاهده کرد.
نکته مهم در این فرهنگ عاشورایی، کوچ از سرزمین خود با هدف اهدای زندگی و آزادی به ملت خویش و سایر ملت‌ها بوده است؛ آنجا که مردانی همچون سپهبد قاسم سلیمانی‌ها، حججی‌ها راهی میدان نبرد با تروریسم تحمیلی به منطقه شدند. نکته مهم در مدافعان حرم آن است که ملیت‌ها رنگ باخته و جوانانی از سراسر جهان اسلام زیر پرچم مقاومت برای نجات بشریت گردهم آمدند و در دفاع از حرم و حریم فریاد لبیک یا حسین (ع)سر دادند.
نکته دیگر آنکه نزدیک به دو سال است که فرهنگ عاشورا و شهادت و ایثار را در کادر بهداشت و درمان کشور می‌توان مشاهده کرد. در حالی که در بسیاری از کشورهای مدعی حقوق بشر و مردم داری، کادر درمان به درمان گزینشی بیماران کرونایی می‌پردازند، در ایران کادر بهداشت و درمان بدون هیچ چشم داشتی و به دور از هرگونه رفتار گزینشی در پذیرش بیماران، جان خویش را قربانی خدمت به مردم کرده‌اند. کدام فرهنگی می‌تواند زمینه ساز چنین از خود گذشتنی شود؟ با کدام مادیاتی می‌توان چنین حماسه‌ای را رقم زد؟ جز فرهنگ عاشورایی هیچ فرهنگی توان رقم زدن چنین حماسه‌ای را نخواهد داشت. البته نباید فراموش کرد افرادی همچون شهدای هسته‌ای نظیر شهریاری‌ها و احمدی روشن‌ها،رضایی نژادها، فخری‌زاده‌ها و... که در راه بهره گیری از دانش هسته‌ای جهت نجات جان میلیون‌ها انسان به درجه شهادت رسیدند. آنهایی که همچون شهریاری‌ها غنی سازی ۲۰ درصد را نه برای ساخت بمب که برای ساخت رادیو دارو برای راکتور تهران تولید کردند و یا همچون فخری‌زاده‌ها تمام تلاششان را برای ساخت واکسن کرونا به کار گرفتند و جان دادن تا جان بخش دیگران باشند.
نکته مهم آنکه فرهنگ عاشورایی نه تنها در نسل‌های گذشته ایران زمین که در نسل‌های کودک و نوجوان این سرزمین نیز ریشه دوانده است که نمود عینی آن شهید ۱۵ ساله " علی لندی"از شهر قهرمان پرور ایذه است که در اوج نوجوانی جان خویش را عاشورایی فدا کرد تا جان بخش دیگران باشد. (روحش شاد و یادش گرامی باد)
با توجه به آنچه ذکر شد به صراحت می‌توان گفت که راهکار رفع مشکلات امروز کشور، رویکرد به فرهنگ شهادت و ایثار یا همان فرهنگ عاشورایی است که در آن خواسته‌ها و منافع فردی به خواسته‌ها و منافع جمعی و الهی تغییر می‌کند. فرهنگی که در آن جان می دهند تا به دیگران جان داده شود. تجربه سالهای اخیر نشان داد که چشم داشت به فرهنگ و وعده‌های سرمایه داری نه تنها دستاوردی نداشته است بلکه زمینه ساز مشکلات گسترده برای کشور شده است و امروز راه رهایی از آن تجربیات سخت را در یک جمله می‌توان یافت و آن تکیه بر فرهنگ عاشورایی است. فردا مصادف با اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع) فرصتی دوباره برای تجدید پیمان با فرهنگ عاشورایی است که راه‌گشای امروز و تحقق بخش سعادت اخروی است. نصرت و پیروزی وعده الهی به کسانی است که صادقانه در این راه قدم بردارند چنانکه بزرگانی همچون شهید قاسم سلیمانی‌ها و مدافعان سلامت این را راه پیمودند و تا ابد نامشان جاودانه شد.

نویسنده: قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcgzy9qzak9q74.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی